Hírek
2016. Július 20. 15:52, szerda | Helyi
Megrohanták a magyar boltokat - újabb ostrom jöhet
Interjú Fajcsi Róberttel, az Euronics márka kizárólagos hazai birtokosa, a Vöröskő Kft. kereskedelmi ügyvezető igazgatójával.
- Mi pezsdítette fel az idén a fogyasztást?
- Május-június során a Euronics-nál és a többi szereplőnél is, szinte minden a televíziókról szólt, az érdeklődés óriási volt e téren. Az első négy hónapban még csendes volt a piac, ám május közepétől, amint érkezett a labdarúgó Eb előszele, a kereslet látványosan megugrott - ezt követően pedig olyan napok is jöttek, amikor 2-300 százalékkal nőttek az eladások éves bázison mérve.
Működésünk kezdete óta a hazai futball válogatott nem jutott ki világeseményre, így eddig az volt a forgatókönyv, hogy a bajnokságok első mérkőzéseit követő két hétben nagyon erős volt a kereslet - a második héten azonban már inkább a lecsengést lehetett érzékelni. Ez követően pedig már csak a középdöntő elérkeztével volt néhány jobb értékesítési nap.
Ám most, hogy a magyar csapat kijutott, már az első sípszó előtt megindult felfelé a kereslet, s amint elindult az Eb, óriási kiugrás történt, majd ezután folyamatos szárnyalás volt tapasztalható. Amikor érkeztek a magyar válogatott eredményei, gyakorlatilag azok is tévét vettek, akik egyébként nem tervezték ezt. A szép eredmények pedig akár július első heteiben is jellemzőek maradhatnak.
A GfK adatai szerint 2016 első 25 hete során 22,4 százalékkal nőtt a televíziók piaca, előző évhez képest. Az Euronics pedig ebben a szegmensben jelentősen a piaci átlag felett nőtt. Némileg kedvező lehet még az olimpia hatása is, bár ez az esemény sosem szokott a nemzetközi labdarúgó tornákhoz mérhető kiugrást hozni. Úgy látjuk, aki az olimpiára tervezett tévét venni, az már beszerezte az Eb-re, ezért nem készülünk extra készlettel sem.
Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a tévépiacon nagyon alacsony az árrés, mert az online értékesítés hatalmas árletörő hatást gyakorol. Az emberek fejében mára igen alacsony árpontok alakultak ki, ami folyamatos zavart kelt a piacon.
- Hogyan alakult a forgalom a háztartási nagygépek körében?
- A kormány, hűtő-, illetve mosógépcsere programjának, köszönhetően, 2015-ben a magyar műszaki cikk piac eladásai hosszú lejtmenet után értékben és mennyiségben egyaránt visszakapaszkodtak a 2008-as szintre. A két program rengeteg előrehozott vásárlást is generált, ami jó hír, mert a kutatások szerint a magyar piacon nagyon-nagyon öreg a mosó- és hűtőgépek átlagéletkora.
Ha csak a darabszámot nézzük, akkor 2014-gyel összevetve 2015-ben csak 1,6 százalékos növekedést láthatunk a teljes piacon, ám értékben már 8,6 százalékot tett ki a bővülés. Ám, ha csak a nagygépeket nézzük, darabra 13,83 százalékos, értékben pedig 20,81 százalékos volt a megugrás, ami egyértelműen a csereprogram hatását tükrözi. A legnagyobb nyertesek a prémiummárkák, illetve a 100 ezer forint feletti értékű gépek kategóriája voltak. Maga a program olyan szinten sikeres volt, hogy a végén már csak az nyerhetett vele, aki szállítói szinten tudott készletezni, ám olyan eset is előfordult, hogy már a gyártók sem bírták kapacitással.
Mivel az Euronics jellemzően vidéki városokban van jelen, mint nagy fehérárus cég - a program előnyeit nagyon jól ki tudta használni és jelentősen a piaci átlag felett tudott nőni e szegmensben is.
- Az Otthon Melege Program keretében idén is lehetőség lesz gépcserére. Mire számítanak?
- A tavalyihoz hasonló piacbővülést várunk, s bár egyelőre "csak" 500 millió forintot különítettek el a programra, azt reméljük, hogy - akárcsak 2015-ben -, az idén is megemeli az állam a megpályázható keretet. Az elhúzódó pályázati időszak miatt,azonban a többlet-kereslet csak szeptember-október körül jelenhet meg az üzletekben, amely azonban extra-forgalmat ígér. A hűtőszezont ugyanis hagyományosan a július- augusztusi időszak jelenti, hiszen tartósan 30 Celsius-fok feletti a hőmérséklet esetében sok hűtő romlik el, főleg az öregek - így sokak számára kényszerré válik a gépcsere. A hűtőpiac egyelőre nem mutat kiugró eredményeket, így azt várjuk, hogy e két nyári hónapban a tavalyinál mindenképp nagyobb lesz a forgalom.
- Milyen részpiacokat érdemes még kiemelni?
- Érdekes, hogy a kisgép-szegmens nagyon szépen jön fel. Ez egy stabilan fejlődő piac, amelyen érződik, hogy Magyarország jelenleg a gazdasági fellendülés időszakában van - így az emberek megtehetik, hogy adjanak magukra. Nagy előny, hogy ezek a gépek szinte azonos árponton vannak, mint 5-10 éve: egy évtizede például ugyanannyiért lehetett vasalót, vagy kézimixert vásárolni, mint most.
Piaci szinten és nálunk is nagyon szép eladási számokat mutat a beépíthető eszközök részpiaca, amely a lakásépítések beindulása után még nagyobbat dobhat. Komoly fejlődés, hogy míg 6-8 éve még a középkategória mozgatta meg a piacot, immár "no name" beépíthetőt alig-alig lehet eladni, sőt az olcsóbb árfekvésű cikkek már a brand beépíthetők körében sem érdeklik az embereket. Sokat számít az élettartam és megnőttek az igények: az emberek nagyobb tudást várnak egy gázsütőtől, vagy egy páraelszívótól. Ugyancsak komoly fellendülést mutat a szárítógépek piaca, amely gyakorlatilag a semmiből nőtte ki magát.
- Még mindig reneszánszukat élik az okos eszközök?
- A telefonokat nézve töretlen a siker. Lényegében ötödik esztendeje - a kártyafüggetlen telefonok elterjedése és a szolgáltatók háttérbe szorulása óta - évről-évre mintegy 40-50 százalékot fejlődünk e piacon. Körülbelül két éve érezhető trend, hogy, egyre kevesebb embert érdekelnek a 20-30 ezer forintos árkategóriában lévő telefonok. A mobil már egyre inkább arról szól, ne csak okos legyen, hanem plusz-tudása legyen. Az értékesítések döntő része az 50 ezer forint feletti kategóriára összpontosul: a fogyasztókat a presztízs- szempontok mozgatják, így rendkívül fontos, hogy az adott készüléknek milyen a brandje. Szinte hihetetlen, hogy az emberek nagyon sok mindenen spórolnak, ám a telefonra nem sajnálják a pénzt, s átlagosan kétévente lecserélik a mobiljukat.
Nem véletlen tehát, hogy mi is úgy alakítjuk át az üzletek berendezését, hogy a mobilok legyenek elől és olyan nyílt kihelyezést próbálunk bemutatni az ügyfeleknek, olyan választékkal, hogy rögtön "elvarázsolhassuk" őket. Ha úgy tennénk, mint öt éve, amikor bent voltak a vitrinekben - akkor biztos, hogy nem tudnánk ekkora fejlődést elérni.
Kedvezőtlen viszont a helyzet a táblagépek piacán, amely óriási - 20-30 százalékos - bukásokat él meg. Ez a forgalmi zakó már a tavalyi évben megkezdődött, de mostanra kiterjedté vált. Nem jött be az a néhány évvel ezelőtti jóslat, mely szerint a tablet ki fogja váltania laptopokat, ezzel szemben egyre inkább kezd jelentéktelenné válni. óriási 20-30 százalékos esések vannak. Ugyan van még némi fogyás, el lehet mondani, túlzó volt a hype. Míg korábban a rengeteg olcsó tablet jelentette a húzóerőt, ma már nem divat a 10-20 ezres táblagép. A gyártóknak ki kellene találnia valamit, mert különben a süllyesztőbe kerülnek ezek az eszközök. Nagy kérdés, hogy meddig lesznek hajlandóak finanszírozni ezt a szegmenst, s meddig hajlandóak tartani az árpontokat. A Samsung például már kilépett és az Apple is már csak a nagyobb kijelzős gépekkel foglalkozik.
A laptopok viszont maradtak és megtalálták a helyüket: eladásaik jellemzően stagnálnak. A laptop piacon jellemzően nem a kiskerforgalom hoz kiugrást, az eladott darabszámok többnyire egy-egy nagyobb kormányzati tender idején tetőznek.
- A kutatások szerint a fogyasztók legnagyobb részben műszaki cikkeket rendelnek online. Hogyan állnak az e-kereskedelemhez?
Nálunk nem működik az a modell, hogy a keresőrobotot ráállítjuk a konkurensekre, hogy mindig alájuk árazzunk ötszáz-ezer forinttal, majd nagy reklámkampány és díjtalan házhoz szállítás mellett hihetetlen forgalmat érünk el. Ez a működés csak az offline üzlet forgalmát kannibalizálná és többszázaléknyi veszteséget hozna.
Magyar tulajdonú vállalkozásként jövedelmezőségben kell gondolkodnunk, muszáj megtermelni azt a profitot, amelyet üzletberuházásra és a kollégák képzésére, megbecsülésére tudunk befektetni. Szeretnénk a dolgozóinkat megfizetni, és ez be is határolja a mozgásterünket: nem tudunk és nem is szeretnénk olyan webáruházat működtetni, ami csak árban harcol a piacon.
Abban hiszünk, hogy az online és az offline csatornáknak egymást kell erősítenie. Kell: az omnichannelre vagy más néven hibrid-értékesítésre építünk, amely egy sokkal lassabb és kevésbé látványos növekedési folyamatot tükröz. A bővülés jellemzően ahhoz köthető, hogy az online megrendelt termékeket az üzletben veszik át. Ennek előnye, hogy a boltban a vevő számíthat egy szakértő segítségére, akihez ráadásul vissza lehet jönni.
Továbbra is hiszünk az offline csatornában és úgy számolunk, hogy az online-ban nem az ár lesz a kulcs a jövőben, hanem hogy milyen hozzáadatott értéket, milyen vásárlói élményt kínál az adott áruház. A vásárló pedig nagyon hálás, ha érzi, hogy megbecsülik és így hajlandó egy termékért akár többet is fizetni. Miután már nagyon sokan égették meg magukat tiszavirág életű, névtelen webáruházakkal - fontos maga a tudat, hogy a kiszemelt üzlet 2-3 év múlva is ott lesz, ahol most és nem fog átirányítani például egy csak postán elérhető külföldi szervizbe. Az árak vonzerejét most felváltja a vásárló megbecsülése, amelyet az is támogathat, hogy a kormány következetes az áfacsaló webáruházak visszaszorításában - újabb és újabb szabályozókkal nehezítik meg az online csalók dolgát.
Mindamellett nem megyünk el a piac mellett: webáruházunk vadonatúj webmotorral jelenik meg az ősszel és jelentősen bővítettük az online csapat létszámát, új szervezeti felépítést hoztunk létre.
- Milyen különbségek láthatóak a magyar, illetve a fejlett országok műszaki cikk piacai között?
Egyre inkább eltűnik a különbség! Ezelőtt 4-5 évvel például az Euronics német és belga tagvállalata hatalmas eladási számokat mutatott fel a magas kategóriás terméknél, miközben a magyar leány csak az olcsó márkákra tudta építeni bővülését. Ez a trend 3-4 évvel ezelőtt - épp az online boltok előretörése idején - hirtelen megváltozott, immár nyugaton is egyre erősebb lett az árverseny. S bár most is eladnak sok eszközt a prémium szegmensből, ám felnőttek melléjük az alacsony árkategóriás termékek is. Néhány éve szinte teljesen egyforma lett a keleti és a nyugati piac.
Olyan nagy - elsősorban mennyiségi - volumeneket azonban messze nem tudunk hozni, mint ők - hiszen a nyugat-európai vásárlóerő, de még a cseh is - sokszorosa a magyarnak.
- Mekkora kihívás számukra a kereskedelmi ágazatban kiterjedt munkaerőhiány?
- Óriási! Nehezíti a helyzetünket, hogy mi nem pusztán eladókat, hanem szakértékesítőket keresünk. Olyanokat, akik valóban tudnak plusz-hozzáadott értéket adni, s akikhez valóban visszamennek a vásárlók. Így még a hozzánk forduló kevés jelentkezőt is tovább kell szűrnünk.
Igyekszünk megbecsülni a kollégákat: ez bérben is többet jelent egy átlagos kereskedelmi fizetésnél. Tavaly igyekeztünk extra juttatásokkal honorálni kollégáinkat, különös tekintettel a seniorokra. Az idei évben azt tervezzük, hogy a dolgozók alapbérét is emelni fogjuk. A béremelés mértéke üzletenként, régiónként, városonként eltérő lehet, mivel nem egységes bérezéssel dolgozunk. A nyugati országrészben már óriási a fluktuáció, a keleti országrészben viszont még lojálisabbak az emberek és nehezebben mozdulnak.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 20. 15:24, péntek | Helyi
35 dombóvári sportoló kapott elismerést a Sportgálán
Második alkalommal ünnepelték Sportgála keretében a legkiválóbb dombóvári sportolókat.
2024. December 18. 09:55, szerda | Helyi
Megbízható agrár-szaktanácsadás már 20 éve Dombóváron
A Dél-Dunántúl Területi Szaktanácsadó Központja a gazdák szolgálatában.
2024. December 17. 08:20, kedd | Helyi
Egy aranylón csillogó ezüstérem és sok-sok atlétapalánta a régiós versenyen
A Dél-Dunántúli régió U10-es és U12-es korosztályának csapatversenye került megrendezésre a bonyhádi Atlétika Centrumban.
2024. December 14. 14:17, szombat | Helyi
Rangos elismerést vehetett át Klotcz István, a Fortuna Étterem tulajdonosa
Az Aranyvilla díj a vármegye kiemelkedő vendéglátóhelyét illette.